Zpět na články

Šéf M&A: Od prvního dne můžu všem slíbit velice zajímavou práci

Oblíbený Instagramový formát Gril, ve kterém kolegy podrobujeme peprným otázkám od našich sledujících, jsme vůbec poprvé převedli do psané podoby. Tentokrát jsme ogrilovali velké zvíře českého Mergers & Acquisitions (M&A) trhu –⁠ Igora Mesenského, který se na trhu fúzí a akvizic pohybuje už přes čtvrt století.

Igore, jak dlouho hraješ golf?

Golf hraju od roku 2009. Čím dál tím míň často a čím dál hůř. :)

Co je nejtěžší na práci v M&A?

Možná nejtěžší je skloubit všechny dovednosti, které člověk musí mít. Jako je znalost financí, účetnictví, ale také psychologie a práva. To je na tom nejtěžší, ale zároveň i to nejatraktivnější. 

Jakou fakultu jsi na VŠE studoval?

Já jsem vystudoval fakultu řízení, obor ekonomické informace, což myslím, že tam už není, ale bylo to zaměřené na účetnictví, rozpočtování a řízení.

Jaká byla tvoje cesta k M&A?

Po vysoké škole jsem nastoupil do Živnostenské banky a po třech letech jsem hledal změnu. Našel jsem inzerát od Creditanstalt Investment Bank na pozici do týmu M&A a reagoval na něj. Byl jsem tehdy trošku drzý, protože jsem o M&A nevěděl vůbec nic, ale tak jsem se k tomu dostal v roce 1994.

Podle čeho si vybírate nového kolegu? 

Prvotní informace je životopis, kde je vidět, jestli se o danou problematiku zajímal, jestli směřuje k nějakému cíli, k profesi, kterou chce dělat. A pak je důležité samozřejmě udělat dobře testy, prokázat znalosti základů, na kterých se pak dá stavět. Navíc vždycky chceme, aby každého nového člena vidělo několik lidí z týmu, kteří s ním budou pracovat, abychom si ověřili, že i osobnostně k nám zapadne. To je pro nás důležité.

Jak vypadá váš ideální kandidát?

Určitě chceme, aby byl aktivní, což je vidět z životopisu, že to není někdo, kdo jenom chodil do školy a neměl žádné zájmy mimo. Musí, jak jsem již říkal, i dobře zapadnout do našeho týmu, protože je relativně malý a lidi na sebe spoléhají.

Berete tedy i kolegy, kteří o M&A nic neví?

Situace se trošku změnila. Máme rádi kandidáty, kteří se dlouhodobě zajímají o obor a profilují se školními, mimoškolními aktivitami a směřují své studium k tomu, co chtějí dělat. To je samozřejmě ideální kandidát, ale jsme připraveni vzít i kolegy, kteří o M&A neví a naučit je to. Důležité ale je mít základy ve financích a účetnictví. To je nutné minimum.

Co na začátku čeká nováčky u vás v týmu?

Já razím heslo, že nejvíc se člověk naučí prací přímo na projektech, takže od prvního dne na nich s kolegy spolupracují. Samozřejmě jejich role a důležitost stoupá s časem, jak získávají zkušenosti, ale od prvního dne můžu všem slíbit velice zajímavou práci.

Co je nejlepší na práci v M&A?

Nejatraktivnější je asi to, že pracujeme na projektech ze všech oborů, takže naše práce je velmi pestrá. Paralelně připravujeme prodej banky, strojírenské společnosti, automobilky nebo farmaceutické firmy. Myslím si, že uzavření každé transakce je obrovským zadostiučiněním pro všechny členy týmu, kteří se na ní podíleli.

Co je naopak nejvíc stresující?

Já nemyslím, že ta práce je stresující. Samozřejmě někdy projekty mají období, kdy je to intenzivnější. Takže možná ta intenzivnější období, která se týkají hlavně uzavírání transakcí a vyjednávání podmínek smlouvy. Na druhou stranu v časové linii projektu to není zase tak dlouhá doba, například jen závěrečný měsíc. Pak je ale hned oslava, která je běžně spojena s poděkováním klientů, kteří jsou spokojení s naší prací. Takže stres je poměrně rychle nahrazen uspokojením z dobře odvedené práce.

Může u vás pracovat i student, třeba na dohodu, nebo zkrácený úvazek?

Určitě ano. Každý rok tady máme několik studentů, kteří u nás pracují na part-time a doufáme, že po skončení studia se k nám vrátí na plný uvázek.

Čím vás na pohovoru uchazeč nejvíce zaujme?

Když se bude ptát, pokládat dobré otázky a bude vidět, že ho ta práce skutečně zajímá, chce o tom zjistit co nejvíce a že si o tom něco přečetl ještě předtím, než přišel na pohovor. Pokud člověk vidí u toho druhého skutečný zájem, tak mu rád samozřejmě odpoví, vysvětlí věci a nechá nakouknout pod pokličku, jak to funguje. Klíčem je zájem o danou pozici, to oceňujeme. 

Jakou stranu raději zastupujete – prodávající nebo kupující? Je tam rozdíl ve strategii?

Rozdíl ve strategii je tam zásadní. Jako zástupce kupujícího chcete koupit co nejlevněji a jako zástupce prodávajícího naopak prodat co nejdráž. Asi raději jsme na straně prodávajícího. Nicméně pracujeme pro obě dvě strany často, takže není to tak, že bychom si vybírali, ale na straně prodávajícího je to pro nás zajímavější.

Jaký byl tvůj největší deal (hodnota transakce)?

Asi největší transakce, na které jsem pracoval, byla privatizace Komerční banky, ale tam jsem byl jenom na začátku projektu, ne u samotného konce. Standardně ale pracujeme na transakcích v objemu jednotek miliard korun.

Jak slavíte velký obchod? Je i doutník?

Nejen doutník. :) Každou velkou transakci se snažíme oslavit v rámci celého týmu a máme i takovou tradici, že děláme celotýmovou večeři a vyhlašujeme nejlepší transakci uplynulého pololetí, kterou si volí všichni členové týmu a kolegové pak dostávají nějaké sranda dárky. Ale každou transakci se snažíme oslavit, protože je úspěchem a známkou, že jsme udělali dobře svoji práci.

Vzpomínáš na svůj první deal?

To už je hrozně dávno, přes 25 let. Myslím, že první větší transakce byla privatizace Škodaexportu, kdy jsme pracovali pro Ministerstvo financí, ale to jsou devadesátá léta. 

Jaká je tvoje oblíbená značka auta/motorky?

Já jsem dlouho jezdil na Suzuki a různých motorkách, ale před čtyřmi lety jsem přešel na BMW GS. Oblíbená značka auta... Já si už několik let přeju od manželky k Vánocům Ferrari, ale vždycky to skončilo kalendářem Ferrari.

Předáváte si mezi kolegy know-how z jednotlivých transakcí? 

Ano, máme systém Lessons learned. Tým připraví prezentaci pro ostatní kolegy, ve které představí, v čem jejich transakce byla unikátní, na jaké problémy tam narazili, aby se ostatní z toho poučili nebo se také naučili řešit konkrétní problém, který byl u dané transakce specifický. Pomáhá to sdílet zkušenosti napříč týmy. Podle velikosti transakce se na prezentaci podílejí dva nebo tři lidi, kteří na ní pracovali. Jednou jsme měli hodně specifického klienta, který během toho roku, co jsme s ním spolupracovali, měl spoustu různých hlášek, takže kolega z týmu je sbíral, zaznamenávál a pak sdílel s ostatními.

Zaujala tě práce v našem M&A oddělení? Mrkni na naše volné pozice a dej nám o sobě vědět! Nezapomeň se i podívat na celé grilovací video s Igorem na našem Instagramu.

Volné pozice