Zpět na články

Rozhodovat se jen pocitově nefunguje, proto studuji data

Jirka snil o tom, že bude tvořit reklamy. Brzy ale zjistil, že pořádný marketér se bez znalosti dat neobejde. Po bakaláři nastoupil na VŠE na program Data a analytika pro business. Ve svém článku se přiznal, proč na reklamy rychle zapomněl a chce se věnovat datům.

Jako středoškoláka mě fascinovaly reklamní kampaně. Chtěl jsem tvořit strategie, jednat s lidmi a stát u jejich zrodu. Přihlásil jsem se tedy na obor marketing na Vysokou školu ekonomie a managementu. Jenže bakalářka mi ukázala jiný směr! Nad tabulkami s daty ze 100 dotazníků jsem si velmi rychle uvědomil, že mít dobrý nápad často nestačí. Důležité je umět si sehnat relevantní data a získat z nich informace, které mi potvrdí myšlenku předtím, než s ní vstoupím na trh. Uvědomil jsem si, že žijeme v době, kdy rozhodovat se pocitově není dlouhodobě udržitelné. Nakonec ambice a zvídavost zvítězily a já se přihlásil na program Data a analytika pro business na VŠE.

Učí nás experti z praxe a předměty nám připraví na míru

Studium doposud hodnotím velmi kladně. Vyučující k nám přistupují přátelsky a individuálně. Neměl jsem nikdy pocit, že bych byl pouze jeden z davu. V ročníku nás teď studuje zhruba 50, přibližně stejně jako v prváku, a je znát, že všichni máme velké odhodlání program úspěšně dokončit.

V prvním ročníku studujeme hlavně povinné předměty. Ve druhém se profilujeme. Vybíráme si praxi, volitelné předměty a diplomovou práci. Předměty na sebe logicky navazují. Začíná se základní analytikou přes pokročilé statistické metody až po datovou kvalitu nebo informační etiku. Absolutní většinu předmětů přednášející postavili tak, aby se i studenti z jiných škol stihli aklimatizovat, a látku probírají od lehčích praktických případů po ty složitější. Oceňuji i to, že předměty škola volí podle aktuálních trendů i požadavků nás studentů. Například my si přáli kurzy vyjednávání a grafových databází, tak nám je vytvořili.

Na oboru přednášejí jak vyučující z VŠE, tak i experti z těch největších firem v Česku, třeba z KPMG. David Slánský, partner celého studijního programu, nám zase přednášel na téma soft-skills. Roman Koch nás školil na textovou analytiku v pythonu. Martin Matějka si pro nás připravil case study, jejíž výsledkem byly dashboardy s konkrétními doporučeními pro definovanou firmu.

Nejvíce mi v hlavě utkvěla asi přednáška Alexandry Andilové o projektu z Dubaje, kde v mezinárodním týmu pomohla jedné společnosti nastavit nové procesy za účelem digitalizace. Saša o projektu mluvila jako o životní zkušenosti a já si řekl, že jednou bych chtěl mít podobnou zkušenost na kontě také. Když pak KPMG sháněla stážistu do týmu Customer & Digital, neváhal jsem. Tým se zabývá pochopením zákaznických potřeb, takže se týká mého oblíbeného marketingu. Já konkrétně pracuji na segmentaci zákazníků pro jednu automobilku.

Praxe jen ve špičkových firmách

Když jsme u těch praxí, tak škála firem, do kterých můžeme na povinnou praxi, je velmi pestrá. Většinově se jedná o firmy a oddělení, které pracují s daty. Kromě KPMG se tak na pár měsíců můžete podívat do Škody Auto, Siemensu, ČSOB, Nestlé, Solitey, Enehana a mnoha dalších.

A jestli se mi nestýská po reklamě? Ani ne. Teď mi největší smysl dává profilovat se v oblasti dat a jejich zpracování, protože se jedná o velice perspektivní obor. Momentálně mi je bližší spíše odnož datové kvality než programování, ale do budoucna se to pochopitelně může změnit. Rád bych více propojil své znalosti z marketingu s prací s daty. Ostatně to byla i moje motivace, proč jsem na obor nastoupil.

Pokud tě obor zaujal, tak si o něm přečti více přímo na webu VŠE a nezapomeň mrknout na náš výpis volných pozic, poslat CV a na dalším projektu můžeme pracovat spolu.

Volné pozice