Zpět na články

První měsíce v Management Consultingu

Pokud váháš, k jakému týmu se v Management Consultingu (MC) přidat, tak ti můj pohled pomůže v rozhodování. Přestože jsme organizováni v týmech – my říkáme clusterech, které se zaměřují určitým směrem, tak to vymezení není zase tak pevné, jak by se mohlo zvenčí zdát.

Výběr toho pravého týmu

Ať už v MC nastoupíš do kteréhokoli clusteru, tak se pravděpodobně podíváš i za jeho hranice. Jedna věc je totiž zařazení v rámci oddělení a druhá projektový tým. Právě projektový charakter práce umožňuje nahlédnout do řady společností, ale také pracovat s různými kolegy v rámci celého MC. Zaměření clusteru pak ovlivňuje, jaké projekty ti přichází pod nos a kde bude snaha tě rozvíjet. Na druhou stranu, většina projektů vyžaduje sestavení týmu, které často nepokryje jen jeden cluster. Tudíž vybírej podle tvého backgroundu a vzájemných sympatií.

Hledání vlastního business case

Takže ano, cílem je nabrat tě tam, kam rovnou zapadneš, ale být to tak samozřejmě nemusí. Jakmile nastoupíš a zajedeš se tu, tak si budeš hledat svůj business case. To je alfa omega, na které bude stát tvůj rozvoj, protože to je to, co tě bude prodávat. Cluster se typicky skládá z lidí, kteří mají nějaký společný jmenovatel – v případě mého Customer & Digital je to především koncový zákazník, kterého stavíme do středu pozornosti. To je propozice, která nás spojuje, ale samozřejmě jsme každý jiný. Sám jsem příkladem toho, že to vždycky nemusí od začátku stoprocentně klapnout. Jedním z pilířů mých znalostí je finanční problematika, která k nám sice tak trochu nepasuje, ale zároveň to je důvod, proč to pro mě funguje, protože propojování znalostí napříč obory je přesně to, co potřebujeme.

Po nástupu

Tě alokujeme na projekt, ve kterém uvidíme průsečík mezi tvými znalostmi a očekáváním klienta. Samozřejmě ne vždy se to povede, a právě tady je důležité porozumění více oblastím. V zásadě od prvního dne budeš dostávat úkoly, které pravděpodobně budou za hranicí toho, co znáš, čehož si já osobně velmi cením. Z povahy naší práce je kritické si přesně s tímhle poradit, protože to je to, co nás posouvá dál a zároveň to, co je na práci v MC zajímavé.

Co tě čeká a nemine

Často se nás kandidáti ptají, jak bude vypadat těch prvních x měsíců až nastoupí a naše nejčastější odpověď bývá: „To záleží.“ Není to tak, že bychom to nechtěli prozradit, ale protože to sami nevíme. Nicméně pro představu zkusím nastínit svou zkušenost. V prvním měsíci jsem byl, spíše okrajově, zapojen do čtyř projektů úplně odlišného charakteru. Připravoval jsem zákaznickou cestu pro klienta v automotive, pomáhal jsem s business částí interního vývoje aplikace, sestavoval podklady v rámci zákaznické transformace banky a stínoval jsem na schůzkách, které se týkaly optimalizace bankovního fleetu.

Můj první půlrok v kostce

V prvním měsíci to bylo takové oťukávání, co mi jde a co ne. Když jsme se trochu poznali, tak jsem byl nasazen na dva strategické projekty ve finančním sektoru. Tam jsem zpočátku zastával roli projektové podpory, ale velmi rychle jsem se dostal ke složitějším úkolům. Ty první měsíce jsou hodně o pilování základních konzultantských disciplín jako kvalitní syntéza, efektivní komunikace a příprava podkladů na klientské workshopy. Vedle toho začnete pracovat na nabídkách a dalších ad-hoc úkolech, přičemž se budete muset naučit vhodně prioritizovat. Abych dovršil ten poslední půlrok, tak dalšími projekty pro mě byla strategie, tentokrát hotovostních služeb, a analýza zákaznické komunikace v rámci e-commerce.

Zaujaly tě mé první měsíce? Dej nám o sobě vědět přes vyrostli-jsme.cz nebo mi napiš přímo na LinkedIn. Do našeho týmu právě hledáme iniciativní kolegy, kteří se nebojí výzev.

Volné pozice