Proč studovat data?

Data jsou vodou 21. století. Ti, kteří rozumí datům, berou nejvíc peněz. Naše studijní programy Data a analytika pro business na VŠE ti umožní být jedním z nich. Zdaleka nejsou ale jen o programování, takže se nemusíš bát, že to nezvládneš. Během studia chodíš na praxi do těch nejprestižnějších firem, a když se osvědčíš, můžeš tam rovnou zůstat. Pro zkušenější máme MBA program. Proč studovat data a o čem programy jsou, přibližuje jejich duchovní otec David Slánský, partner KPMG.

Proč jsou dataři dobře placeni?

Protože jich je strašně málo. Trh je potřebuje čím dál víc. V datech je budoucnost. Musíš ale pochopit, k čemu jsou, a správně je použít.

Na VŠE dlouhodobě učíš předmět Business Intelligence. Proč vznikl celý magisterský program?

S Otou Novotným, šéfem Katedry informačních technologií VŠE, jsme se shodli, že v Česku chybí odborníci na aplikaci dat a analytiky v businessu a že pro pochopení problematiky je dneska už jeden předmět málo. Celý program jsme vymýšleli od začátku jako spolupráci KPMG a VŠE, aby studenti získali nejen celkový přehled, ale i praktické zkušenosti.

Mohu mít tento obor i jako vedlejší specializaci? A co když mám bakaláře z neekonomické školy?

Data a analytiku pro business můžeš studovat jako hlavní i jako vedlejší specializaci. Studenti z neekonomických škol, zejména pak ti z humanitních oborů, jsou více než vítáni. Datařinu se naučíš za dva týdny, pochopit, co lidi chtějí a jak funguje business, je mnohem složitější.

Není to jen spousta „zbytečné“ teorie navíc?

Není. Moc dobře víme, jak často se od reality lišilo to, co nám kdysi ve škole vtloukali do hlavy. Proto jsme si dali záležet, aby to, co učíme, dávalo v praxi smysl. V programech přednáší naši lidé, kteří mají za sebou řadu úspěšných projektů. Na přednášky zvou i naše klienty, kteří poskytnou pohled z druhé strany.

Jaké musím mít pro studium dat předpoklady?

Datařina není technický obor, je to o porozumění businessu. A tam potřebuješ hlavně soft skills: empatii, umět naslouchat, co business potřebuje, vytvořit příběh, argumentovat. Ale nezbytná je i matematická logika – musíš chápat, co ten „stroj“ dělá, abys mu mohla zadávat věci. K tomu se váže moje oblíbené klišé: počítač vždycky dělá to, co mu řekneš, ale málokdy to, co po něm chceš.

Jak bys popsal práci datařů v KPMG?

Moje oblíbená mantra je 90-60-90. Dělám si legraci, 60-30-10. Naše práce je ze 60 procent o businessu, z 30 procent o datech a z 10 procent o „třešničce na dortu“ – analytice (jakkoliv pokročilé). Nebo jinak: svět potřebuje lidi, kteří výsledek analytiky vysvětlí businessu, respektive analytikům řeknou, co po nich business chce. Vlastně v KPMG hledáme hlavně překladatele.

Překladatele?

Datoví analytici typicky skvěle znají komplikovaný svět dat, reportingu, statistiky atd., ale většinou nerozumí businessu, nebo spíš nedokážou ten příběh poskládat pro hlavní uživatele. Proto si business klienti (ale i čistě datové firmy) najímají na tuhle práci nás, abychom oba světy k sobě přiblížili – vlastně přetlumočili. Lighthouse (zkus najít, co to je) tým v KPMG má jak velmi talentované data scientist, BI a data management profesionály a architekty, tak – hlavně – kolegy, kteří rozumí businessu a vlastně oběma světům. Každý v našem týmu si „sáhl“ na data, udělal nějakou analytiku, ale také se potkal (nebo brzy potká) s někým z boardu či širšího vedení významné firmy a podpořil výsledky práce KPMG objektivními daty a analýzami. Možná tomu nebudeš věřit, ale také jsem kdysi programoval datové pumpy (a zrovna před pár měsíci si střihl návrh databáze pro analytické řešení) a Roman Koch, dnešní šéf Lighthouse, stále aktivně tvoří velmi pokročilé výstupy v oblasti AI/ML. Takhle bychom mohli pokračovat o každém…

Co když chci přece jen víc programovat? Má i tak pro mě toto studium smysl?

Jasně. Studenty připravíme jak pro práci v businessových odděleních, která potřebují analytiku, tak i pro techničtější týmy, které naopak chtějí někoho, kdo rozumí businessu.

Jeden semestr studia stráví studenti těchto oborů praxí. Mohou si vybrat kde?

Je to čistě na nich. U nás v consultingu mají dveře otevřené. Ale jestli je víc láká výroba, mohou jít do Škodovky. Pro ty, kdo mají rádi čísla a transakce, máme ČSOB. Jako tvůrce programu vybíráme firmy, které se mohou zapojit. Držíme se pravidla jeden sektor – jedna společnost. Nejspíš přibude někdo z telca a energetiky. Praxe trvá jeden až dva semestry, dle intenzity zapojení.

Jakými projekty se dataři v KPMG zabývají?

Vším možným. Zákaznickou zkušeností, změnou obchodního modelu, banky potřebují hlavně splnit regulatorní požadavky… V poslední době se dostává do popředí zaměstnanecká zkušenost. Pro firmy je klíčové udržet si kvalitní zaměstnance. Z dat umíme třeba vyčíst, kdy člověk firmu opustí, a to až dva roky dopředu. Kdybychom sečetli celkovou zkušenost týmu, dostaneme se ke čtyřmístnému číslu projektů skoro ve všech oblastech lidské činnosti a opravdu mnoha stovkám let praxe. :)

Jak se k nám dostali?

Většina lidí, kteří se u nás tomuto oboru věnují, buď data studovala (a psala u nás diplomky – třeba Bára šla na konzultaci a vyklubal se z toho pohovor), nebo dělala v technologických firmách a chtěla se posunout směrem k reálné aplikaci analytiky v businessu. Výjimkou (zejména v seniornější části týmu) ale nejsou ani naši klienti, kterým se líbilo, jak ty věci děláme, a chtěli je dělat u nás.

Další info o magisterském programu Data a analytika pro business najdeš tady, o MBA programu Data & Analytics for Business Management na tomto odkazu. Jestli chceš získat praxi, koukni na naší nabídku volných pozic a dej nám o sobě vědět. Do KPMG Lighthouse zrovna nabíráme v Praze i v Brně.