Zpět na články

Jak jsme vytvořili serverless aplikaci, která v Česku nemá obdoby

Konzultanti z týmu Customer & Digital (C&D) mapují zákaznickou zkušenost, dělají datové analýzy, pomáhají firmy digitalizovat, ale ve spolupráci s kolegy z dalších týmů dokáží třeba i vyvinout mobilní aplikaci, o které se píše v médiích. Co práce v našem „sídý“ obnáší a co je na ní vůbec nejlepší, popisuje IT a business konzultant Jan Neuman.

Jako konzultanti pomáháte firmám zefektivňovat procesy. Co to vlastně v praxi znamená?

Například digitalizujeme procesy společností, jejichž informační systémy jsou staré a vyžadují značné množství práce uživatelů. Jejich agendy jsou třeba hodně v papírové podobě a musí se složitě archivovat. My v C&D se na daný proces podíváme, zanalyzujeme ho, zjistíme, zda by šel zjednodušit, vylepšit a pak navrhneme řešení, včetně vhodných nástrojů.

Jak dojde k tomu, že najdete řešení problému?

Většinou si na to sedneme v několika lidech. Každý se specializuje na něco jiného, následně dáváme dohromady podněty, co nám na procesu nesedí nebo kde vidíme chybu v procesu nebo v datech. Na základě toho se pak pokoušíme vymyslet, pomocí kterých nástrojů by to šlo udělat tak, abychom buď problém značně zredukovali, nebo úplně eliminovali.

A ty nástroje pak vezmete kde?

Nástroje už většinou někde vyrobené jsou, ale stává se běžně i to, že nějaký konkrétní vyvineme sami. Ve druhém patře, kde sídlí celý Management Consulting (MC), totiž máme malý vývojářský tým. Má za sebou zajímavé projekty, například jeden, na kterém spolupracoval s naším datovým týmem Lighthouse, kdy společně připravovali pro jednu banku, která měla zhruba 30 datových reportů, zjednodušení do jednoho. Navíc k tomu navrhli vizualizační nástroje.

Stává se, že pracujete souběžně na vícero projektech?

Stává. Máme tu kolegy, kteří mají i tři projekty naráz, ale samozřejmě i ty, kteří mají dlouhodobě pouze jeden. Nicméně to ale nebývá moc časté. Zapojení do vícero projektů je lepší už jenom z toho důvodu, že často na některém z nich nastane prostoj, čeká se např. na to, než nám klient předá data nebo než schválí to, co jsme vymysleli. Člověk tak může plynule pokračovat v jiné práci a nic jej nebrzdí.

Jak dlouho na takových projektech pracujete?

To je různé. Někdy v řádů týdnů, měsíců, ale i dní. Záleží na tom, o jak velký projekt se jedná.

Na které oblasti se v MC specializujete?

MC je rozdělený do pěti základních týmů. Kolegové z Lighthousu se specializují na data, Business Transformation na cloudy, Technology zase na architekturu informačních systémů, business analýzy a procesy. Tým C&D na zákaznickou zkušenost a Intelectual Property & Compliance na licence a optimalizace. V neposlední řadě tu budujeme delivery hub s cílem poskytovat moderní a rychlé webové i mobilní aplikace na cloudových službách a máme zde developery, ať už frontendisty, tak i backendisty, kteří taková řešení dokáží realizovat. Záběr všech oblastí, na které se specializujeme, je hodně široký, což je velkou výhodou při práci na komplexních projektech.

Dokázal bys ze všech projektů vypíchnout jeden, který pro tebe byl nejzajímavější?

Nejzajímavější projekt pro mě byl ten první v KPMG, do kterého jsem naskakoval za běhu. V našem developerském týmu jsme tehdy vytvářeli mobilní aplikaci pro jednu energetickou společnost, která je už nyní hotová a uživatelé si ji mohou stáhnout na Google Play i App Storu. Nyní budeme ještě pracovat na jejím dalším rozvoji.

A co na tom bylo tak zajímavé?

Aplikace je zajímavá v tom, že jsme ji vytvořili serverless a komplet běží na Amazon Web Services. Byť se cloudy v posledních letech dostávají hodně do popředí, tak to ještě rozhodně není běžné a tyto typy aplikací se většinou dělají postaru. My jsme tak vytvořili aplikaci pomocí nejmodernějších technologií, což vlastně moc lidí ve světě dodnes neudělalo.

Jak se vám to povedlo?

Především díky tomu, že tento projekt zastřešuje Martin Koníř, který aplikaci i celou architekturu vymyslel. Navíc my v KPMG věříme, že cloudy jsou budoucnost. Tudíž jsme ji chtěli vytvořit na něčem moderním, co bude do budoucna využíváno čím dál tím víc.

Jaký má klient benefit z toho, že jeho aplikace běží v serverless modelu?

V tom, že dopředu vůbec nepotřebuje řešit věci jako jsou servery nebo hardware. Všechno to řeší cloud a klient platí pouze za využívání služby a nemusí řešit nákup drahého serveru nebo velikost datového úložiště. Zároveň se nemusí starat o jeho údržbu, protože to zajišťuje provozovatel cloudu. Čili platí jenom za to, co využije. To je obrovská výhoda.

Spolupracovali jste na tomto projektu i s nějakými zahraničními experty? Nebo s někým, kdo už měl zkušenost s podobným projektem?

Ne, opravdu jsme to vyvinuli komplet celé tady v našem týmu. Spoustu technologií jsme si tak nově museli osahat a naučit se s nimi pracovat.

Zmínil jsi, že do tohoto projektu jsi naskočil za běhu po nástupu do KPMG. Znamená to, že nováčky bezprostředně zapojujete?

Ano. Nicméně na začátku musí každý nový člen týmu absolvovat povinné školení. Následně dostane buddyho, který se o něj stará. Vysvětlí mu, jak to tady funguje, jak se vyplňuje docházka, žádá o dovolenou, fungují benefitní programy atd. Zároveň dostane performance manažera, který společně s ním připraví plán jeho kariérního postupu. Spolu si určí, co by bylo dobré, aby se naučil a vytipují si školení, která beru jako největší benefit KPMG. Pak už je většinou nováček přidělen ke konkrétnímu projektu. Kolegové, kteří mají daný projekt na starost, ho seznámí se zákazníkem a cílem projektu. Dále záleží na tom, čeho se projekt týká. Když to bude něco techničtějšího, tak se s největší pravděpodobností dostane i k dokumentacím informačního systému nebo dokumentaci toho, jak fungují jednotlivé procesy. Podklady si následně nastuduje, aby jim rozuměl alespoň rámcově a pak už začne s prací na dílčích úkolech.

Jakých například?

Například můj první úkol, který jsem dostal, bylo sesbírat dokumentaci k mobilní aplikaci. Popisy datových rozhraní, jakým způsobem se chovají obrazovky na mobilní telefonu, dát tomu nějaký řád a utvořit z toho komplexní dokumentaci, kterou můžeme předat klientovi.

Sám jsi v KPMG půl roku. Co se ti tady nejvíc líbí kromě zmíněné možnosti vzdělávání?

Především skvělý tým. Řekl bych, že jsme skoro taková rodina. Zároveň zde má člověk velkou šanci se naučit spoustu věcí. Pro absolventy nebo studenty je to skvělá příležitost získat někdy i první pracovní zkušenosti, vyzkoušet si v praxi, co se naučili ve škole a mít náskok před ostatními, kteří tuto možnost nevyužijí.

Pokud máš pocit, že na dalším projektu nemůžeš chybět, podívej se na naši volnou pozici a dej nám o sobě vědět. Budeme se těšit.

Volné pozice