Data management se od nás učí celý svět

Na VŠE Ondru Kulhánka považovali za totálního outsidera. Teď patří ke světovým odborníkům na Data Management a z pražské kanceláře pomohl vytvořit globální centre of excellence. Přečtěte si, kudy vedla jeho cesta na vrchol a jak pečuje o své následovníky.

Ondro, jak ses vůbec dostal k datům?

Vlastně docela prozaicky – na Vysoké škole ekonomické. Přemýšlel jsem, jakým směrem se ve své kariéře vydám, a zrovna se otevírala specializace „management informačních systémů“ i pro studenty z jiných fakult. Tehdy bylo IT ještě trochu v plenkách a já si řekl, že budu studovat moderní obor, kde mě určitě čekají zajímavé pracovní příležitosti. Nakonec jsem ale byl za totálního exota (smích).

Jak to?

Na první hodině Business Inteligence (BI) Ota Novotný zadal úkol: „Tak abyste se zahřáli, tady máte xls soubory a u těch prosím vás naprogramujte ETL pumpu, která je transformuje podle pravidel vložených do texťáku.“ Já netušil, která bije, a zeptal se: „Co je to ETL pumpa? Co je to transformace?“ Celá třída se na mě otočila, co je to tam vzadu za blbečka. „Jo, to jste vy, co se jako jediný přihlásil z podnikohospodářské!“ prohlásil Ota Novotný, ale naštěstí mi vyšel vstříc. Chodil jsem k němu na konzultace a hodiny přizpůsobil i mým znalostem. Jako semestrální práci jsem psal, jak správně zpracovat zákaznická data, aby firma věděla, co zákazníkovi přednostně nabídnout za produkty, kdy a jakými kanály. Na poslední hodině Ota pronesl: „Tak jediný Kulhánek pochopil, co je to business inteligence.“ Spolužáci nevěřili svým uším: „Cože!? Ten blbeček!?“ Jediný já do semestrální práce přinesl byznysový rozměr, což je základní princip BI. Největší sranda je, že právě s Otou Novotným teď spolupracujeme na datových magisterských a MBA oborech.

Pracuješ jako expert na data management v našem týmu Lighthouse. S čím klientům umíte pomoci?

Klienti za námi chodí se třemi typy potřeb. Zaprvé řeší přímo nějaký datový problém. Třeba mají potíže s kvalitou dat, nevědí, kde data mají, nebo data mají, ale nevědí, co s nimi. Za druhé na ně dolehne nějaká regulace, třeba GDPR nebo ESG (pozn. red: nová bankovní regulace environmentálních a sociálních faktorů a udržitelného řízení), která nařizuje například lepší řízení rizik nebo pravidelné reportování. Aby regulace mohli splnit, nutně k tomu potřebují i služby v oblasti data managementu jako třeba nastavení data governance, zdokumentování významu dat nebo zajištění datové kvality. Posledním, třetím, důvodem je potřeba věnovat se pokročilým analýzám nebo AI. U takových zakázek až 80 % času zabere opět právě příprava dat. Zbylých 20 % se pak věnujeme těm „sexy“ věcem. 

Na jakých projektech aktuálně pracujete?

Teď třeba pomáháme klientovi z automobilového průmyslu monetizovat data. Ukázali jsme mu, jak si je vyměňovat s trhem a jak díky nim lépe poznat zákazníky.

Řešíme například i to, jak nastavit data governance pro velkou mezinárodní společnost, jak přistoupit k roli chief data officera nebo zajistit kvalitu klientských dat, a předcházet tak nákladům spojeným s nemožností je kontaktovat.

Český Lighthouse je globální centre of excellence v data managementu. Čím jsme si to vysloužili?

Vypracovali jsme u nás v Česku globální rámec KPMG jménem Advanced Data Management (ADM), který definuje, jaké všechny aspekty řízení dat firma musí ovládat. S ADM také umíme změřit klientovu datovou vyspělost a porovnat jeho výsledek s jinými firmami, českými i zahraničními. Díky rámci hned víme, co potřebujeme ve firmě zlepšit. Know-how Advanced Data Managementu jsme školili po celém světě, třeba v Montrealu, Amsterdamu nebo Singapuru. Teď z Česka vedeme Data Management and Digital Governance Capability Network, v jehož čele stojí moje kolegyně Saša Andiľlová. Prostřednictvím této komunity posouváme schopnosti a znalosti celé globální sítě KPMG. Často si nás najímají jako odborníky zahraniční týmy. Já se například za poslední rok účastnil zakázky pro energetickou firmu v Řecku nebo finanční společnost ve Velké Británii. Aktuálně máme projekty ve Francii a Švýcarsku. Myslím, že na naši špičkovou pozici můžeme být právem hrdí. 

Za sebou máš i exotičtější pracovní zkušenost v Kazachstánu. Z jakého důvodu si najali zrovna tebe?

Zhruba čtyři roky zpátky se kazašský prezident rozhodl, že do roku 2022 bude Kazachstán vyspělou informační společností, a protože většina místních firem je vlastněna polostátním fondem, dostaly za úkol zabývat se daty. Jedna z firem si na pomoc vzala KPMG a chtěla využít neformální bibli pro data management, což je DAMA – Data Management Body of Knowledge. Naše kazašská pobočka proto hledala v síti KPMG někoho, kdo bude mít od DAMA certifikaci CDMP (Certified Data Management Professional), a tak se dostali ke mně. V rámci celosvětové sítě KPMG jsem totiž tuto certifikaci měl pouze já. V projektu jsem figuroval jako odborný garant a do Kazachstánu dojížděl vždy na týden či čtrnáct dní. Určoval jsem směřování projektu a definoval koncepty, které pak moji – mimochodem velmi šikovní – kolegové z Kazachstánu dopracovávali.

Je certifikát CDMP pořád tak vzácný?

Je. Dosud jsem v ČR s touto certifikací jediný, ale další kolegové od nás už na ní pracují. Získat ji je náročné a stejně náročné je si ji udržet. Musím se pravidelně školit, publikovat články a pravidelně se recertifikovat. 

Podporuje KPMG získávání certifikací?

V Lighthousu podporujeme certifikace hodně a každý si může vybírat podle své specializace, která certifikace je pro něho nejvhodnější. Je ale potřeba říct, že například právě CDMP, tak i CIP vyžaduje určitou minimální délku praxe. Tuším dva tři roky. Za sebe můžu říct, že čím víc, tím líp. Já si CDMP dělal po osmi letech praxe a zkušenosti mi s přípravou dost pomohly.

Co u tebe v týmu dělají junioři?

Pracují na stejných projektech, jaké jsem prve popisoval. Například sepisují metodiky pro datovou kvalitu, což je skvělý způsob, jak se s data managementem seznámit. V rámci tvorby takové metodiky spolu vždy průběžně spolupracuje a probíráme, co vypadá dobře a co je třeba zlepšit. Juniornější kolegové tak mají velký prostor získávat nové zkušenosti a know-how. Myslím, že poskytujeme slušný prostor pro rozvoj. Když člověk dělá jen to, co už umí, tak se nic nového nenaučí. Kolegy se tedy snažíme trochu „popostrkávat“. Bereme je s sebou i na schůzky, aby vypozorovali, jak jednáme s klienty, a brzy jim dáváme prostor prezentovat. 

Jaké vlastnosti by měli mít vaši noví kolegové?

Koukáme na to, jestli se rádi učí, jsou flexibilní a zvládají jak práci samostatnou, tak i v týmu. Dále potřebujeme, aby měli analytické schopnosti a zároveň uměli jednat s lidmi. Práce u nás je velmi rozmanitá, a proto je podstatný i podnikatelský duch a chuť zkoušet nové věci.Ondro, jak ses vůbec dostal k datům?

Ondra zrovna hledá k sobě do týmu nového kolegu, tak neváhej poslat své CV a další projekt může být váš společný.