Zpět na články

3 kroky každé inventury

Jednou z obvyklých auditních procedur, zejména u obchodních a průmyslových společností, je účast na inventuře. Podíváme se, jak inventura probíhá a společně s klientem si přepočítáme vybrané položky. Většinou je to zábava. Navíc se člověk podívá i do běžně nepřístupných míst, jako například do výroby nebo výzkumu a vývoje.

Před inventurou

Nejdříve kontaktujeme klienta, zjistíme si datum konání inventury a kontakt na zodpovědnou osobu za inventarizaci na straně klienta. Pak se podíváme, kdo z analytiků (juniorská pozice v auditu) je v tento den dostupný a zadáme mu inventuru. Analytik zavolá kontaktní osobě na straně klienta a domluví se s ním na čase příjezdu a „předinventurní“ sestavě. Z této sestavy provede výběr části vzorku. Nepočítáme všechno, to by se určitě nikomu nechtělo a hlavně by to bylo neefektivní.

Inventury jsou převážně mimo Prahu, takže je potřeba zamluvit si auto. Máme služební Škodovky. Jsou jasně červené a říká se jím jahody. Ideální auto na vyzkoušení si pražského provozu.

Na inventuře

Analytik přijede na smluvené místo v dohodnutý čas a vyhledá kontaktní osobu. Už to může být zrádné, protože sklady většinou nejsou tak uživatelský příjemné jako kancelářské prostory. Po příchodu se domluví průběh inventury. Většinou dostanete k ruce kontrolora/vedoucího skladu/vedoucího logistiky/skladníka a hledáte ve skladu vybrané položky. Společně s klientem položku přepočítáte, a pokud se shodnete na počtu, tak vše zapíšete do countsheetu (tabulka položek a napočítaných kusů). Když se neshodnete, tak počítáte tak dlouho, dokud se shodnete.

Během hledání a počítání také pozorujete, jak inventura kolem vás probíhá a jak sklad vypadá. Nepořádek a chaos indikuje problémy. Pořádek a řízený proces je předpokladem dobrého managementu zásob. Dále se dotazujete na to, jak inventura probíhá, jak se řeší rozdíly, jak je řešeno zabezpečení skladu a tak podobně. Na základě těchto informací následně sepíšete zprávu, která je součástí auditní dokumentace. Až posbíráte veškeré informace a s klientem spočítáte vybrané položky, tak si necháte countsheet podepsat, nasednete do jahody a jedete do kanceláře.

Po inventuře

V kanceláři si dopíšete zprávu o inventuře, naskenujete countsheet a vše založíte do auditní dokumentace. Informujete in-charge (toho, kdo operativně řídí auditní zakázku), že všechno proběhlo bez problémů.

Každoročně pořádáme soutěž „Inventurní král/královna“, na které se vyhlašují analytici s největším počtem inventur a s nejlepším zážitkem z inventur. Potom máme raut a posezení s kolegy. Jde o velmi oblíbenou sešlost při příležitosti zakončení inventurní sezóny. Inventury jsou oživením sedavého zaměstnání a určitě si je po čase budete užívat. Aspoň ty neproblematické inventury. :)

Do auditu obchodních a průmyslových společností právě hledáme kolegu na full-time i stážistu. Přečtěte si o pozicích víc a dejte o sobě vědět, pokud vás zaujmou.

Volné pozice