Zpět na články

Střet kultur: jednáme s asijskými klienty

Jednou z věcí, které mě na práci v KPMG baví nejvíc, a rozhodně nejsem sám, je možnost denně spolupracovat a komunikovat s lidmi z celého světa. A nouze o zážitky přitom rozhodně není!

Určitě nejzajímavější je pro mě jednání s klienty z východní a jihovýchodní Asie, jejichž kulturní zvyky jsou od těch našich diametrálně odlišné. Pokud mají například přijet zástupci obchodní společnosti z Jižní Koreje nebo Číny (poslední dobou jde v České republice o stále běžnější jev), očekávejte raději, že jich může přijet klidně osm nebo deset. A vzpomeňte si na to i při výběru zasedačky na uvedené jednání. Nepůsobilo by asi příliš dobře, kdyby židli dostal pouze generální ředitel a zbytek vedení se musel opírat o parapet.

Vizitku přijímat oběma rukama

Velkým rituálem pro asijské byznysmeny bývá i předávání vizitek. Vizitku bychom měli přijímat vždy oběma rukama (případně i s mírnou úklonou) a alespoň na okamžik se na ni podívat, než si ji uložíme například do vizitkáře nebo na stůl. Pokud bychom vizitku po převzetí bez váhání přeložili a zastrčili do zadní kapsy u kalhot, mohlo by to některé klienty poměrně zaskočit (a asi by i začali přemýšlet, jestli je pro nás spolupráce s nimi vůbec důležitá).

Obrňte se trpělivostí

Při jednáních se také obrňte velkou dávkou trpělivosti. Řadu dotazů jsou schopni položit hned několikrát, a následně se vás stejně na to samé zeptají za týden emailem znovu :-). Zároveň po vás zpravidla budou chtít veškeré výstupy a odpovědi ASAP (tedy co nejdříve), přestože se pak dozvíte, že vlastně danou věc reálně potřebovali až za několik týdnů či měsíců.

Po počátečních návalech vzteku, beznaděje a zoufalství si však na asijské klienty určitě zvyknete a časem je možná také začnete mít rádi :-). Jako já.

Volné pozice