Zpět na články

Řídím svůj první projekt v Consultingu!

Aneb "Jak jsem chtěl řídit projekt a co všechno mě najednou potkalo". Můj kolega Filip. kromě školy a konzultantských "povinností", nedávno zdolal velkou výzvu. Chceš vědět, jaké to je, když ti manažer nabídne, aby sis projekt, kromě přípravy výstupů, také celý sám "odřídil"? Tak čti dál!

Consulting je výzva

Život a práce v Management Consultingu je pro mne i po 3 letech stále výzvou. Avšak z mého pohledu, aby někdo mohl v tomto prostředí pracovat, musí mít rád především životní výzvy. Představte si, že jste na začátku své kariéry. Jste cílevědomí a sebevědomí vám nechybí. Máte odmala chuť poznávat nové věci, nová místa... A co nejvíc, rádi sbíráte nové zkušenosti, které věříte, že vás někam posunou. Můj příběh není jiný. Ale pokud jste se zde našli, možná právě pro vás je tento typ práce ten pravý. Možná to není práce, možná je to spíše poslání či zábava.

Jak vypadal projekt?

Nedávno, asi před půl rokem, jsem začal pracovat na projektu s týmem, se kterým dělám již 3 roky, a jsem zde na pozici Business Analyst. V týmu, kde mám místo, se dohromady doplňujeme znalostmi a zkušenostmi, a to nám dodává obrovskou sílu, se kterou poté dokážeme dělat velké věci. Projekt byl o ukončení outsourcingu služeb u 3. strany a o přesun a návrat služeb zpět ke klientovi. Možná vám to nepřijde zprvu nijak složité. Avšak taková akce spočívá k prověření 3. strany, jak si po dobu outsourcingu vedla. Jaké používala zdroje a jakým způsobem dodávala poptávaný výstup. Navíc po důkladné revizi smlouvy si uvědomíte, že vás v rámci návratu služeb (insourcingu) čeká převedení majetku, přesun zaměstnanců a dalších věcí.

Zjistíte, že 3. strana měla na dodávku služeb nasmlouvané vlastní dodavatele a jako velký hráč na trhu si řeknete, že si najdete vlastní a za lepší podmínky. Všechny tyto věci, které jsem ve stručnosti vyčetl, musíte stihnout přichystat, aby mohl business pokračovat. Má to malý háček. Jsou projekty a projekty. Projekt má většinou deadline a jak se může stát, někdy se deadline posune, jelikož se něco nepodaří nebo nestihne. Jenže smlouva o poskytování služeb 3. stranou byla platná pouze do konce roku 2017 a od 1. 1. 2018 muselo vše být převedeno na našeho klienta a vše muselo fungovat tak, aby business neutrpěl žádný problém.

Business Analyst projektovým manažerem

A nyní ve středu dění se nacházím já. Projekt zahájen. Tým nastoupen. Manažer týmu má s podobnými projekty obrovské zkušenosti. A jede se. Začátek - Due Diligence 3. strany. Pracuje nás na tom 7. Celý tým, který odhodlaně zkoumá všechny poskytnuté dokumenty. Zjištěno, že majetek a zaměstnanci, které si chce náš klient převzít, by neměl být problém. Další krok - přenastavení interních procesů klienta tak, aby po 1. 1. 2018 mohl navázat na business, který do té doby dělal se 3. stranou. Jsme přibližně 2 měsíce po zahájení projektu, provedeno Due Diligence a nastaveny procesy. Přichází čas na sepsání smlouvy o výstupu z outsourcingu. Na scéně manažer týmu 3. strany, právníci a zástupci všech 10 streamů, kterých se smlouva týká. Jenže v této fázi projektu dochází k menšímu zvratu. Kvůli nečekaným událostem a jiným zakázkám zůstává náš tým jen tříčlenný. A to tak, že zde máme 2 ultra seniorní členy a hádejte koho… mne. 

Po dvou měsících na projektu jsem ho měl odřídit

Po celé dva měsíce trvání projektu jsem se snažil dostat k vedení alespoň nějaké části streamu při přenastavení procesů nebo při analýze poskytnutých dokumentů v Due Diligence. Stále to nešlo. A nyní, po přetransformování celého našeho týmu, přichází má příležitost. Asi teď čekáte, že tu bude nějaké ale...

Tak tedy: Ale protože byl najednou tým složený ze dvou seniorních lidí a mne - pro klienta velice finančně nevýhodný (detaily si nechám pro sebe). Bylo potřeba, aby projekt vedl někdo levnější. A jsme tu. Na scéně já, v zádech support od mých seniorních kolegů. "Já" znamená sebevědomý a cílevědomý pracant, který si vždy na něco takového chtěl sáhnout. Řídit opravdový projekt. Ale když se má dítě naučit plavat, hoď ho do vody. A tak se stalo. Jsem projektový manažer, jehož cílem je do 4 měsíců přichystat firmu na insourcing služeb a zaměstnanců, kteří byli do té doby u 3. strany. Budu řídit 10 streamleadrů, kterým bych možná s přimhouřením očí mohl říkat “táto”. Potkalo mne něco, po čem jsem vždy toužil.

Tak trochu šéfem

Jak jsem si získal jejich důvěru? To je dobrá otázka. Již jsem měl nějaké zkušenosti z přechozích projektů, kdy jsem musel přesvědčit klienta o fungování nepřijatelných metodik risk managementu. Nyní však mám těmto lidem rozdávat úkoly a tlačit na ně, aby je včas udělali. Jenže jsem pro ně celkem „mladej“. Po krátké době a dobře odřízených schůzkách nacházíme ovšem všichni stejnou řeč a začíná se dařit. Vyjednávám s manažerem 3. strany a zdá se být vše bez problémů, když najednou dochází k nepochopení při sestavování seznamu majetku, který má být převeden.

Aktivita sestavení správného seznamu majetku je náročná, a to hlavně z pohledu mne, „projekťáka“ z KPMG, který se musí chovat za každé situace nezávisle. Desítky hovorů, schůzek, nemilých pohledů a těžkých dnů, vedou po několika týdnech k dohodě obou stran. Zásadní problém přichází v lednu, kdy má dodávka majetku proběhnout. Dost už k majetku ale.

Výzva mě naučila nejvíc

Co jsem se zde snažil popsat, je vážně jen malá část toho, co jsem za svůj poslední půl rok zažil. Všechno to mne však naučilo mnoha věcem a nejvíce to je, že je dobré mít velké oči, ale ještě lepší je si potom doopravdy něco takového zkusit. Dnes už vím, že v příštích projektech nebudu mít s podobnou výzvou problém. Ale před půl rokem jsem si nemyslel a netušil, co všechno ta práce „projekťáka“ bude obnášet a jak se při tom zapotím.

Za půl roku jsem vyrostl víc, než jsem si uměl představit, že je kdy možné. Jestli má někdo zapsané školení na stress management, tak doporučuji raději mou variantu školení. A kdyby někdo chtěl školení na time management, doporučuji si k tomu všemu, co vás v práci baví, přidat ještě prezenční studium vysoké školy. Pak žádná taková školení nepotřebujete. Mám to ozkoušené… Tato školení jsem totiž měl absolvovat, ale kvůli nedostatku kapacity jsem je kdysi musel vynechat. Teď se mi vše vrátilo.

Můžete to zažít taky!

Jestli jste dočetli článek až sem, tak dobrá práce. Pokud se vidíte v tom, co jste četli, ještě lepší práce! Kdybyste měli chuť se o tom pobavit, klidně napište nějaký dotaz na náš facebook, a jakmile se ke mně dostane, rád odpovím. Jestli jste takoví jako já, určitě se v KPMG pro vás místo najde. Koukni na volné pozice!

Volné pozice